La resposta és que sí, i cada vegada els ciberdelinqüents ho utilitzen amb més freqüència. 

Cal tenir en compte que l'objectiu dels delinqüents digitals és aconseguir enganyar les víctimes i, d'aquesta manera, poder sostreure'ls diners, dades personals i dades bancàries sense que aquestes persones s'adonin que estan sent víctimes d'un frau (això s'anomena enginyeria social).

Suplantació de números de telèfon (Caller ID spoofing)

Un dels mitjans que utilitzen els ciberdelinqüents per estafar les seves víctimes és el telèfon. Mitjançant trucades telefòniques, el ciberdelinqüent es fa passar per un empleat del banc, un tècnic d'una companyia informàtica, un operador de telefonia, una empresa d'inversions o qualsevol altre tipus d'empresa, amb l'objectiu d'aconseguir, mitjançant diferents pretextos, que la víctima faci un pagament o bé, faciliti les seves dades bancàries i personals

Però tot i haver-hi persones a les quals els pot estranyar rebre una trucada telefònica d'aquest tipus, què passa si el número de telèfon que apareix a la pantalla del telèfon és un número legítim? Aquesta és la tècnica que els ciberdelinqüents utilitzen amb més freqüència en els casos de frau telefònic i és el que es denomina suplantació dels números de telèfon en trucades d'entrada (en anglès, Caller ID spoofing). 

Amb aquesta tècnica, el ciberdelinqüent aconsegueix emmascarar el seu número de telèfon darrere del número de telèfon legítim de l'empresa o institució per la qual s'està fent passar. D'aquesta manera, aconsegueix: més anonimat i una enorme capacitat d'engany





Què cal fer per evitar ser víctima d'un frau telefònic?

La millor arma és aplicar el sentit comú i evitar les presses. Davant de qualsevol trucada telefònica (encara que provingui d'un número de telèfon aparentment legítim) en què s'informa sobre un assumpte poc habitual en què se sol·liciten dades personals i/o bancàries, o bé fer un pagament, sempre s'ha de desconfiar i, per descomptat, mai no s'ha de facilitar cap dada ni fer cap pagament. Cal tenir en compte que els ciberdelinqüents poden utilitzar tècniques d'engany avançades per ocultar el seu número de telèfon darrere d'un número de telèfon legítim.



 
En cas que s'arribin a facilitar dades o es tingui la sospita que pot tractar-se d'un cas de frau, cal informar immediatament el telèfon 24 h d'Atenció al Client: 93 887 25 25 / 900 40 40 90 o +34 938 87 25 25 si et trobes a l'estranger.

Si tens algun dubte, pots contactar amb la teva oficina CaixaBank